maandag 22 april 2013

MENS EN LIJDEN: Is er leven na de dood?

Ja, er is leven na de dood.  In mijn geloof (Islam) is de dood een tussenstation.  Ik geloof met hart en ziel in het eeuwig leven na de dood: de doen worden opgenomen in het hiernamaals. 
Mijn schoonvader heeft heel veel contact gehad met zijn twee overleden kinderen.  Hij sprak voortdurend met hen.  Hij zij op een bepaald moment dat het tijd was dat hij vertrok omdat hij zich voortaan meer wou bezighouden met de opvoeding van zijn twee overleden kinderen. 
 
Cremeren is in de islam verboden.  Het lichaam moet intact blijven, omdat God op de dag van de wederopstanding het lichaam opnieuw schept.  Ieder mens heeft nog een staartenbeen, maar meesten onder ons weten niet waarom we die nog hebben.  God zal ons opnieuw scheppen vanuit ons staartenbeen. 
Bij de moslims worden de lichamen volgens een bepaalde ritueel eerst gewassen daarna terug volgens een bepaalde ritueel in een witte lijkwade gewikkeld en zonder kist begraven.  Deze witte lijkwade dient als kleed bij het terug leven na de dood.


We worden hier getest op aarde.  Het is daarom heel belangrijk dat we hier een goede mens zijn.  Wat we hier goed of slecht doen, gaan we na de dood mee geconfronteerd worden.  Daar krijg je geen kansen meer om iets goed te maken. 

De Hel is een plaats waar de menselijke ziel wordt gestraft. De Hemel is het verkrijgen van een eeuwig leven van volledige blijheid en geluk door verbondenheid met God en door het ontwikkelen van de spirituele kwaliteiten en eindeloze positieve capaciteiten die een mens bezit.

De dood is in de Islam geen eindpunt. Alles is in de handen van God: zowel de tijd, de plaats als de manier waarop iemand sterft. Na de dood gaat de ziel naar een tussenwereld waar ze wacht. Dan komt het grote oordeel dat de beloning of straf van het lichaam en de ziel zal bepalen. Iedereen zal krijgen wat hij of zij verdient, naargelang van de handelingen die hier op aarde verricht werden.

Het kan pijn of angst zijn of een voorsmaak van het eeuwige leven. Op een dag zal de aarde vergaan en die eindtijd noemt men in de Islam de "Dag des Oordeels".
Op die dag zullen de zielen terugkeren naar het lichaam in het graf. En op die dag zal Allah elk van ons verhoren en beslissen wie Hij naar de hemel of de hel zal zenden.
Dus de dood heeft voor de moslims veel te betekenen: ze is dan eigenlijk het begin van een nieuw leven.

3 opmerkingen:

  1. Hey Selma,
    Ook ik geloof in een leven na de dood. Maar ik denk dat we nog terugkomen op de aarde. Ik begrijp uit je blog dat volgens de Islam na de dood een volgende fase aanbreekt op een andere plaats. Heb ik dit juist verstaan?
    Groetjes,
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Selma,

    Ik geloof ook zeker in leven na de dood.
    Ik ben er zeker van dat het iets is dat nog veel beter en mooier is als deze wereld.

    groetjes
    Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Carine en Eef,
    Bedankt voor jullie reactie. Carine, in mijn geloof is het dus inderdaad zo dat we op een andere plaats komen. Die plaats is bij Allah, daar komen we allemaal samen, de moslim, de christenen, de joden, enz... Daar worden we eerst ondervraagd op onze goede en slechte daden. Aan de hand van onze goede en slechte daden die we tijdens de testperiode hebben beleefd kunnen we terecht komen in de hel of de hemel. Deze wereld is in mijn geloof een testperiode. Het ware leven waar we voor eeuwig en altijd zouden blijven is in het hiernamaals.

    Groetjes
    Selma

    BeantwoordenVerwijderen