vrijdag 12 april 2013

MENS EN ZINGEVING: Wie is God voor mij?

Geloof ik? Ja, ik geloof! Ben ik er bewust mee bezig? Nee! Of alleszins te weinig. Ik ben wel bewust bezig met het nastreven en uitvoeren van Islamitische waarden en normen. En dan heb ik het over heel gewone zaken als luisteren naar anderen, elkaar helpen, eerlijk zijn, ... Maar dat stapje verder: praten met anderen over mijn geloof, gedachten omtrent geloven uitwisselen of bij mezelf nagaan wat het geloof voor mij betekent, dat stapje gebeurt niet of slechts heel sporadisch. Moet dat dan? Als je zegt dat je gelooft, moet je dan een stapje verder gaan? Ja, ik denk dat wel. Ik moet dit niet alleen denken of zeggen, maar ik moet het ook doen. En dan wil dat ook zeggen dat ik dit voelbaar maak voor mijn omgeving. En daar knelt tegenwoordig vaak het schoentje. Waar het vroeger een stilzwijgend feit was dat iedereen geloofde in de zin van regelmatig naar de  moskee gaan en leven naar het voorbeeld van Profeet Mohammed, is het nu een stilzwijgend feit dat je gelooft. Of is het moeilijk vatten waar het verschil ligt tussen beide? Ik bedoel maar, vroeger werd het gewoon verondersteld dat iedereen het was en men sprak er niet over, want over zoiets discussieer je niet, terwijl men nu er niet over spreekt dat het zo is, want wie gelooft er nu nog?


Ik denk nooit na hoe God er uitziet. God zegt: 'Ik ben niet zoals jij denkt dat Ik ben'.
God is altijd en overal aanwezig: in de mensen die ik ontmoet, in de dingen die ik doe. Ik zie Hem niet, maar Hij is er wel. Hij is de lijm die me verbindt met anderen. Ik ben een mensenmens. Ik heb graag mensen rondom me, ik help graag mensen, ik ben graag bezig met mensen. Die drijfveer is God voor mij. De bewondering en verwondering voor anderen. Ik ga niet naar de moskee, en dat hoeft volgens mij ook niet om in God te geloven. Praten over God is geen dagdagelijkse bezigheid, hoewel ik vind dat dit geen taboe mag zijn. Ik was in verbondenheid met anderen aan het denken en praten over God. God zet je aan het denken over je doen en laten, geeft zin en brengt rust.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten