zaterdag 27 april 2013

MENS EN NATUUUR: Hoe groen ben ik?

Ik ben lichtgroen. Ik let best goed op mijn energiegebruik. Zo heb ik thuis allemaal spaarlampen en breng ik  het oud papier weg. Alleen vergeet ik ook wel eens een stekker uit het stopcontact te halen. Maar ik ben op de goede weg!
Ik koop geen biologische producten, want ze zijn jammer genoeg duurder en daarom verkies ik gewone producten. 

Er zijn wel dingen die beter kunnen, maar toch ben ik milieubewust.
Ook let ik op in mijn omgeving thuis. Bijvoorbeeld zal ik nooit een bad nemen, maar een douche; zal ik in de ruimte waar ik ’s avonds zit de lichten dimmen of uit doen; zal ik de vaatwasmachine pas doen draaien wanneer de nachttarief start; draai ik de verwarming uit op de plaatsen waar ik niet vertoef enz. m.a.w. ik zal altijd proberen zuinig te zijn. Soms doe ik zonder na te denken ook dingen die niet echt milieubewust zijn, zoals de auto nemen i.p.v. van de fiets, omdat het weer een tegenvaller is.  We wonen ook op een hele drukke weg en het is heel gevaarlijk om de fiets te nemen met twee kleine kinderen.  Een keer ze het fietsen goed beheersen zullen we zeker vaker de fiets nemen naar school. 
Ik ga bv. de plasticverpakking rond 6 flessen waterapart  sorteren en naar het containerpark brengen.  Dit zijn wel kleine dingen, maar  alle beetjes helpen.

Het woord ‘groen’ zijn omvat natuurlijk nog meerdere factoren waarmee men rekening moet houden , zoals recycleren, duurzame energie, transport, verkeer, verwarmen/koelen, waterbesparingen, bouwen/verbouwen, elektronica, voeding en nog zoveel andere aspecten. Al die thema’s moeten aan bod komen in de maatschappij. We moeten proberen zo goed mogelijk de natuur proberen te beschermen.

Elke godsdienst kijkt anders op de natuur. Onze ecologische voetafdruk moet kleiner worden en daardoor moeten we onze consumptiemaatschappij matigen. Dit kunnen we door: duurzame voeding, mobiliteit, toerisme en wonen.

  • Duurzame voeding?
        Seizoensgebonden voedsel eten en minder vlees eten.
        Geen voedsel weggooien.  Doe je dit toch, denk dan gewoon eens aan de armen. 
 
 
 

  • Duurzame mobiliteit? Fiets gebruiken voor korte afstanden, carpoolen of het openbaar vervoer gebruiken.

  •  Duurzaam wonen?
    Gebruik spaarlampen want deze zijn het gezondst voor het milieu maar isoleer ook je huis,...














 Wil je deze test ook doen?
Klik dan hier om te weten hoe groen je bent



Als ieder z'n steentje bijdraagt kunnen we dit allemaal tegengaan.








Bronnen:
http://wallpapers-achtergronden.blogspot.be/2011/02/groene-achtergronden-groene-wallpapers.html
http://www.spangas.nl/test/testDoemee.php?test=92

Geen opmerkingen:

Een reactie posten