zondag 28 april 2013

MENS EN NATUUR: pleidooi en interview

Ik heb een uiteenzetting van prof. Tim Jackson bekeken over welvaart zonder groei.
Als u dit filmpje ook wil zien dan kunt u op volgende link klikken: 
 
Hieronder vind u stukjes die hij zegt en daarna vind u mijn mening over zijn pleidooi.

"Men drijft de productiviteit op om lagere prijzen te bekomen. Deze lagere prijzen zetten ons aan om meer te kopen. Ook een gevoel van angst drijft ons om zaken te kopen die we niet nodig hebben zodat we een leven zonder schaamte kunnen leiden. De mensen hebben minder spaargeld en meer schulden door de crisis maar toch blijven ze zaken kopen om indruk te maken"
Ik vind dat prof. Tim Jackson hierin gelijk heeft. De mens wil altijd het laatste en het nieuwste hebben om te kunnen pronken en indruk te maken op iemand anders. Sommige kinderen die een wat oudere gsm hebben, worden meestal gepest omdat ze geen recentere gsm hebben daarom kopen veel mensen nieuw materiaal of apparaten zodat ze bij een groep kunnen horen en niet worden uitgesloten.  Moest het apparaat kapot zijn dan zijn er weinig mensen die het nog laten herstellen omdat een nieuw toestel goedkoper kan zijn dan het oude apparaat te laten repareren.


"Mary Douglas zei 35 jaar geleden:' Het doel van de consument is een sociale wereld te creëren en daar een geloofwaardige plaats in te vinden. dit is een heel andere visie dan die van nu maar wie zijn deze mensen? Zijn we dan nieuwigheidzoekende, zelfzuchtige individuen of zijn we een onbaatzuchtige Altruïst?"

Vroeger gingen mensen naar de bakker, slager, kledingwinkel... om een praatje te slaan met andere mensen om hun sociaal contact uit te breiden maar wanneer men nu gaan winkelen dan is het niet meer om een praatje te slaan maar om zaken te kopen die ze nodig achten. Meestal gaan mensen niet meer naar de winkel maar bestellen ze het op internet dus waar is het sociaal contact naartoe? De mens van vandaag is gehaast en heeft geen tijd meer op te praten zoals vroeger. Ik vind het leuk om een ste praten met een verkoopster over de alledaagse dingen maar veel mensen hebben hier geen tijd meer voor.

 
"Ecosia is een internet zoekmachine zoals Google maar Ecosia geeft 80% van zijn inkomsten aan een regenwoudbeschermingsproject in het Amazonegebied. Dit is een soort onderneming die voor bescherming zorgt van ecologische bronnen in een nieuwe maatschappij."

Ik heb nog nooit van Ecosia gehoord maar ik vind dat er meer van deze zoekmachines zouden mogen worden gebruikt op de markt en meer aan het licht worden gebracht. Deze zoekmachines geven een groot stuk van hun inkomsten aan een project waar wij als consumptiemaatschappij helpen aan kapot maken. Om deze zin meer toe te lichten, leg ik het uit met een voorbeeld. Het regenwoud maken wij kapot door ze om te hakken en het hout te gebruiken om kasten, stoelen, papier... van te maken maar als zulke zoekmachines een stuk van hun inkomsten geven aan mensen die werken in het regenwoud. Dan kunnen deze mensen met de inkomsten nieuwe bomen aanplanten om de economie draaiende te houden.



"We moeten de armen uit de armoede helpen, we moeten ruimte voorzien voor groei die echt van tel is in de armste landen.We zullen dit nooit bereiken als we er niet in slagen de welvaart van de rijke landen die  zinvoller en minder materialistisch te herdefiniëren.

Ik vind dat mensen inderdaad meer moeten investeren in het sociale, het familiale dus meer in relaties en vriendschappen en minder in materiële zaken. Ik vind dat we meer zouden moeten pronken met een nieuwe vriend of vriendin in plaats van de nieuwste gsm, laptop... Tegen je gsm kan je praten maar wanneer je door je gsm met iemand kan praten die je vriend of vriendin is, heb je veel meer kans tot genegenheid, liefde en warmte. Volgens mij ligt hier ook de reden waardoor er armoede is want armen lopen niet met hun armoede te koop en verdoezelen het door het nieuwste van het nieuwste te kopen. Terwijl ze misschien beter eerlijk zijn tegen zichzelf en de anderen en zo ook meer kans hebben om vriendschappen te sluiten en te kunnen praten met hen zodat ze ook bij de groep horen en terug gewoon een mens worden.



"Welvaart is een gedeelde onderneming. Haar wortels zijn lang en reiken diep. Haar fundamenten bestaan al, in elk van ons. Het gaat niet om het omverwerpen van het kapitalisme maar het gaat om enkele eenvoudige stappen te zetten naar een economie met een doel. Aan de basis van die economie plaatsen we een geloofwaardiger, robuuster en realistischer visie op wat het betekent mens te zijn."

Wanneer je samenwerkt dan kom je meestal tot een beter resultaat dan wanneer je helemaal alleen iets hebt gemaakt want de één heeft andere ideeën dan de ander waardoor je een nieuwe kijk leert kennen. Iedereen draagt zijn of haar verhaal met zich mee waardoor ieders mening gekleurd is en al wat is bijgeschaafd. Dus wanneer we allemaal samenwerken om de welvaart te verbeteren dan zou er een grote verandering kunnen gebeuren, ook de overheid zal moeten meewerken.

Ik kan mij wel vinden in de uiteenzetting van prof. Tim Jackson want iedereen gaat moeten samenwerken om een goede welvaart te bereiken. Als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en z'n steentje bijdraagt moet het lukken.
 
 
 
 

Klik hier om de visie van Peter Tom Jones en Vicky Demeyere te lezen

Tom Jones en Vicky Demeyere schreven een boek over de noodzaak van maatschappelijke
verandering. “’Terra Reversa’ is de titel van het boek en betekent letterlijk ‘omgekeerde aarde’ en hiermee willen ze aangeven dat voor het overleven van de aarde en zijn bewoners een geleidelijke maar radicale omkering van het huidige wereldsysteem noodzakelijk is. Ik vind dit nogal zware materie.

Ze hebben samen een strategie uitgedokterd van de 4 E’s. De eerste E staat voor ‘Enable’; de tweede E voor ‘Encourage’; de derde E voor’ Exemplify’ en tenslotte de vierde E voor ‘Engage’. Kort verwoord: Enable staat voor ‘mogelijkheden creëren’ bv. Wil je dat mensen meer met de fiets rijden, dan moet de overheid zorgen voor veiligere fietspaden. Encourage duidt voor aanmoedigen bv. zorgen voor gratis openbaar vervoer. Dit worden de 2 harde E’s genoemd omdat de aanpak hiervan zich vooral op het structureel-politieke vlak situeert en een heel actief optreden van de overheid veronderstelt. Exemplify staat voor het voorbeeld geven bv. je verkondigt dat iemand het zo moet doen, en dan doet hij het zelf anders. En tenslotte Engage of het bijschaven van ons wereldbeeld. Bv. mensen zelf bij de problemen betrekken i.p.v. ze te overdonderen met informatie.

Een echte transitie is onmogelijk zonder medewerking van de overheid, de bedrijfswereld en de burgers-consumenten, al dan niet georganiseerd. Die drie vormen samen de noodzakelijke ‘driehoek
van verandering’.

Hun theorieën en strategieën zijn naar mijn mening aanvaardbaar, maar de overheid is eveneens bezig met te werken aan die problematieken. Spijtig dat alles zoveel geld kost. Als je iets wil bereiken is het soms beter te investeren in iets duurzaams. Je kan niet alles in één keer veranderen. Het vraagt tijd en energie!

Voor Tom en Vicky is duurzaam leven ook een rijker leven, met een hoog levenscomfort.”

Ze proberen op het ritme van hun twee kinderen te leven, trager , plaatselijker. Ze hebben een contract met een groene elektriciteitsleverancier en gebruiken zoveel mogelijk spaarlampen. Ze verwarmen met een gascondensatieketel en eten vegetarisch en vooral plaatselijk, seizoensgebonden biologisch voedsel. Op materieel en financieel vlak leven ze gewoon

minder ambitieus. In de plaats daarvan hebben ze het gevoel veel meer van het leven te kunnen genieten.

Besluit: We moeten samen streven naar betere oplossingen. We beginnen als ‘kleine mens’ eerst bij onszelf. Doet iedereen zijn best dan zijn we al een hele stap verder!



 
 
 
Geraadpleegde bronnen:

Tim Jackson: An economic reality check. (2010, oktober). Opgeroepen op april 28, 2013, van Ted: http://www.ted.com/talks/lang/en/tim_jackson_s_economic_reality_check.html

Mampuys, J. (2009). Duurzaam leven. Raak, 14-17.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten