zondag 28 april 2013

MENS EN NATUUR: mijn ecologische voetafdruk

Mijn ecologische voetafdruk bedraagt 6,1 ha, volgens de test is dit ong. 1,5 ha minder dan een gemiddelde Belg.  De duurzame voetafdruk bedraagt 1,8 ha, dit is de oppervlakte waar iedereen recht zou op hebben.

Bij mij hangen overal spaarlampen.
Ik sorteer altijd. 
Heb geen airco in mijn wagen.  Thuis gebruiken wij ook altijd de spaarknop van het toilet.
Ik kan herbruikbare luiers gebruiken i.p.v. van wegwerp, maar dit vind ik dan weer een te grote kost omdat ons kinderwens voldaan is.

Maar ons landje is niet het enige land die slecht scoort. De Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Denemarken staan dit jaar nog achter ons. 2 jaar geleden stonden we nog op basis van nieuwe wetenschappelijke kennis en betere gegevens op de 17de plaats. Dus betekent dit een sterke achteruitgang voor ons landje. De voetafdruk van de rijke landen blijft stijgen en ligt vijf keer hoger dan die van de ontwikkelingslanden. De voetafdruk van de ontwikkelingslanden blijft stabiel of daalt zelfs. De voetafdruk van de nieuwe ontwikkelde landen – Brazilië, India, China – neemt dan weer dramatisch snel toe.
Volgens Professor Leemans, een hoogleraar van de organisatie WU Omgevingswetenschappen met leerstoelgroep’ milieusysteemanalyse’ moet men dringend werk maken van onze koolstofafhankelijkheid door meer energie-efficiëntie en de ontwikkeling van hernieuwbare energie.

Ook kunnen we ons voedingspatroon deftig gaan aanpassen volgens het ‘Living Planet Report’. ‘Wij eten te veel zuivel en dierlijke eiwitten en dat is een heel inefficiënte manier om calorieën binnen te krijgen.' Onderzoekers werkten 2 scenario’s uit. Een Italiaan haalt 21 procent van zijn calorieën uit zuivel en vlees, een Maleisiër 12 procent Als de hele wereldbevolking in 2050 (geschat op 9,2 miljard mensen) het Italiaanse voedselpatroon volgt, hebben we bijna twee planeten aan grondstoffen nodig. Bij een Maleisisch voedselpatroon komen we alvast met 1,3 wereldbollen toe!

In het artikel ‘De voetdruk na 40 dagen geen vlees eten’ deed initiatiefneemster Alexia Leysen de proef op de som door 9000 mensen die alle dagen vlees aten, ze 40 dagen lang minder vlees en vis te gaan geven bij de maaltijden. De actie was bedoeld om een grotere bewustwording te creëren rond de impact van de dierteelt op het milieu. Resultaat: die 40 mensen verkleinden hun ecologische voetafdruk met 160 hectare! Moest iedereen in België meedoen met deze actie zouden we samen heel veel besparen op onze ecologische voetafdruk.


Nu kan ik mijn levensstijl in zijn totaliteit in vraag stellen of ik echt zoveel materiaal nodig heb  en hoef ik echt zoveel te consumeren om te kunnen overleven?
Het antwoord hierop is dat de markt blijft stijgen en dat de mens blijft kopen om de laatste trends te bezitten. Het filmpje hieronder geeft mooi weer hoe de markt blijft produceren en hoe wij blijven kopen om het allerlaatste snufje te hebben. De mens is niet meer blij met zijn gsm van vijf jaar oud waar je geen foto's kan nemen dus daarom koopt hij een nieuwere en een moderner maar de grote vraag is of de nieuwe gsm jouw gelukkiger maakt dan de oude gsm. In het begin misschien wel maar na een eind niet meer want de mens wil dan een nieuwere. Het grote probleem met de consumptiemaatschappij is dat wanneer er een toestel kapot is het goedkoper is om een nieuwe te kopen dan het oude te herstellen maar doordat je het oude niet meer hersteld, wordt de afvalberg groter. 
Dus ik vind dat iedereen zijn steentje moet bijdragen. Ik zal alvast proberen nog meer op te letten. We moeten toch ergens beginnen of doorgaan, maar onze gewoontes nog efficiënter proberen aan te passen. Als iedereen meewerkt zullen we toch meer kunnen bereiken en zal/moet onze voetafdruk er op verbeteren.




Wil je zelf uw ecologische voetafdruk berekenen? Klik dan op volgende link:
http://wwf-footprint.be/destandaard/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten