dinsdag 16 april 2013

MENS EN ZINGEVING: 'One of us' van Joan Osborne - De bestemming van Marco Borsato - Wat het ook is van Stef Bos







One of us - Joan Osborne

 
If God had a name, what would it be
And would you call it to his face
If you were faced with him in all his glory
What would you ask if you had just one question

And yeah yeah God is great yeah yeah God is good
yeah yeah yeah yeah yeah

What if God was one of us
Just a slob like one of us
Just a stranger on the bus
Trying to make his way home

If God had a face what would it look like
And would you want to see
If seeing meant that you would have to believe
In things like heaven and in Jesus and the saints and all the prophets

And yeah yeah god is great yeah yeah god is good
yeah yeah yeah yeah yeah

What if God was one of us
Just a slob like one of us
Just a stranger on the bus
Trying to make his way home
He's trying to make his way home
Back up to heaven all alone
Nobody calling on the phone
Except for the pope maybe in Rome
 
 
Dit zijn al vragen die ik me in m'n binnenste ook stel, maar nooit opzoek ga naar een antwoord.   Het mag gewoonweg niet, het is verboden binnen ons geloof. 

 
 
Marco Borsato - De bestemming

 

ik lig op m`n rug in het gras
en aanschouw de maan
ik vraag haar of zij misschien weet

waarom wij bestaan
waarom we worden geboren
en straks weer gaan
maar ze zwijgt
en kijkt me lachend aan

laat me zien
waar ik voor leef
laat me voelen
wat ik geef
één moment zodat ik weet
dat alles niet voor niets is
dat alles niet voor niets is
geweest

je kunt je eigen regels maken en bepalen
daar in ben je vrij
het spel begint en dat het eindigt is gegeven
maar daar blijft het bij
er is geen schuld maar elke stap heeft consequenties voor iedereen
en toch speel je dit spel
alleen

oh ik kan maar niet bevatten
waar en waarom ik hier ben
zoekend naar een antwoord op een vraag die niemand kent
oh ik wil dit spel best spelen
maar hoe moet dat
als ik niet weet wat het doel is
moet ik dan blind geloven
dat het zo z`n reden heeft.

dat geen mens mij kan vertellen
waarom ik dit leven leef
en dat alles hier dus neerkomt
op vertrouwen
en dat ik net dat gevoel mis

laat me zien
waar ik voor leef
laat me voelen
wat ik geef
één moment zodat ik weet
dat alles niet voor niets is
dat alles niet voor niets is
geweest
 
 
 
 
 

Wat het ook is van Stef Bos

 
 
 
Misschien is het zien
Wat je nooit hebt geloofd
Misschien is het leven
Op water en brood
Misschien is het iets
Dat onzichtbaar wil zijn
Het licht in de avond
Dat langzaam verdwijnt

       
Misschien is het grijs
Een stad in de mist
En zijn het de ogen
In een getekend gezicht
Misschien is het stil
Onbereikbaar en ver
Een wolk aan de hemel
Een vallende ster

Ze noemen het liefde
Ze noemen het God
Ze laten het vrij
Of ze sluiten het op
Ze noemen het hemel
Ze noemen het thuis
Wat het ook is
Wat het ook is.....

Misschien is het samen
Of is het alleen
Alleen het licht in jouw ogen
En hoe jij beweegt
Misschien is het soms
De ogen gesloten
De handen gevouwen
De armen geopend

Ze noemen het liefde
Ze noemen het God
Ze laten het vrij
Of ze sluiten het op
Ze noemen het hemel
Ze noemen het thuis
Wat het ook is
Wat het ook is
Jij bent het voor mij

Ze noemen het alles
Ze noemen het leven
Ze noemen het liefde
Ze noemen het god
Ze noemen het samen
Ze noemen het hemel
Ze laten het vrij
Ze sluiten het op
Ze noemen het vrijheid
Ze noemen het weerloos
Ze noemen het passie
Ze noemen het pijn
Wat het ook is
Wat het ook is
Jij bent het voor mij

 
 
 
Allemaal vragen die ik me ook stel:

 
Worden wij hier getest op goede of slechte mens zijn?
Waarom leven wij?
Waarom zijn wij hier geboren en nergens anders?
Is er leven na de dood?
Wat staat er ons te wachten na de dood?
Wanneer komt de einde van de wereld?
Hoe ziet de hemel er uit?

 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten