donderdag 11 april 2013

MENS EN ZINGEVING: PKG-schaal

Post Kritische geloofsschaal

External Critique : 1
Relativism : 3
Second Naiveté : 4
Orthodoxy : 4
 
Ik ga akkoord met het resultaat.  Ik geloof in Allah en hierdoor heb ik de vragen een beetje moeten aanpassen. 
Ik geloof in zijn vier boeken: de Koran, de Bijbel, de Thora en Psalmen.
Ik geloof ook in zijn 124.000 profeten waar Adam de eerste en Muhammed de laatste is.  Jezus (bij ons Isa) is ook een profeet van ons, dus wij geloven ook in Jezus.  Ik geloof alles wat in de Koran staat en in alles wat vroeger gebeurd is. 
 
Ik ga wel niet het extreme uit de Islam halen zoals sommige bevolkingsgroepen wel doen.  Ik geloof op mijn eigen manier, zonder haat en geweld, want dat staat niet in de Koran.  Ik geloof in Allah en volg wat hij zegt dat haalbaar is voor mij.  Ik weet dat Hij er is. Ik geloof in Allah op een manier zonder dat ik anderen lastig val met mijn geloof.  In mijn geloof mag je geen mensen dwingen om moslim te worden.  Ieder is verantwoordelijk voor zichzelf. 
Ik loop niet rond met een hoofddoek, want ik leef in een land waar ik mij moet aanpassen aan de anderen.  Ik eet geen varkensvlees en niemand heeft hier last van.  Ik bid niet vijf keer per dag omdat ik werk en hier niet zomaar mijn werk kan stilleggen om te bidden.  
Ik doe wel mee aan de ramadan en het offerfeest, maar mijn kinderen gaan hiervoor niet thuisblijven en gaan naar school.
Ik help de armen.  Ieder jaar ga ik voedselpakketten samenstellen om die aan de armen te geven.  Ik geef ook 1/40 van mijn eigenbezittingen in geld aan armen.
Ik probeer mijn kinderen zo veel mogelijk te leren over de Islam en op school gaan ze de Islam lessen volgen omdat wij die mogelijkheid krijgen. 
 
 
 
De test meet eigenlijk twee dingen: ten eerste de verhouding tussen geloof en ongeloof, ten tweede de verhouding tussen letterlijk en symbolisch denken. Die metingen worden uitgezet op een assenstelsel, waardoor je vier verschillende vlakken krijgt, die elk staan voor een bepaalde stijl van denken over geloven: van letterlijk gelovig (wordt hier orthodoxie genoemd, spreekt denk ik voor zich) tot symbolisch gelovig (de zogenaamde tweede naïviteit) tot letterlijk ongelovig (de zogenaamde externe kritiek, kort gezegd de atheïsten en positivisten) tot symbolisch ongelovig (de relativisten, de mensen voor wie elk geloof best is omdat ze uiteindelijk allemaal even onwaar en dus compleet inwisselbaar zijn).
Het klinkt misschien wat abstract zo, maar als je de test maakt krijg je je resultaten mooi uitgetekend in een duidelijk assenstelsel.

Om het makkelijk te maken, hierbij de volledige uitleg die je ook op die site kunt vinden.
 


Orthodoxie
Ik geloof alleen in Allah.  Hij is de enige God.  Ik geloof in al zijn 4 boeken, maar geloof alleen wat er in de koran staat.  Deze is namelijk volgens mij letterlijk gebleven hoe Allah het schreef.  De originele bijbel hebben ze volgens mij kwijtgeraakt en iedere hogere hand heeft daar iets ingeschreven.  Maar doordat er verbanden zijn tussen de 4 boeken herken ik de Bijbelverhalen, maar ze zijn niet meer zoals ze in de koran staan.


Externe kritiek
Zoals ik hierboven ook aangaf.  Ik geloof in de boeken en wat er instaat de gebeurtenissen en de boodschappen van Allah. Voor mij zijn dit geen verzinsels.  




Relativisme
Ik beleef mijn geloof op mijn manier.  Ik kan niet alles doen wat er in mijn geloof van me verwacht wordt, maar ik haal het haalbare voor mij eruit. 

Zoals delen met de armen, geen varkensvlees eten, mijn man trouw blijven.
Ik kan wel geen hoofddoek dragen, want ik ben zelfstandig en ik vind het niet passen in de zaak staan met een hoofddoek.  Heb het ook nooit gedragen eigenlijk.  Het moet ook niet voor mij, als ik in mijn binnenste in goed mens ben, is dat hetgeen wat voor mij telt.


Tweede naïviteit
Ik geloof letterlijk wat er geschreven en gebeurd is.
Volgens mij hebben de teksten en de uitspraken uit de koran over God en menselijke Godservaringen veel betekenis en zit er waarheid in.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten